Ook Max Verstappen is een brand dat verkocht moet worden

Formule 1 wint rap in populariteit, nu er weer een Nederlander meedoet die weet hoe hij racen moet. ‘Onze’ Max Verstappen doet niet alleen maar mee vooraan in de top; afgelopen seizoen wist hij zelfs te winnen. Max is een sportman, een nationale trots, maar daarnaast is hij ook een merk. Want uiteindelijk draait het in sport, en zeker in de Formule 1, om geld. En dus moet ook voor Max Verstappen, en zijn team Red Bull Racing, een steengoede marketingstrategie gebruikt worden.

Fans

Fans van sport zijn het soort consument die de meeste toewijding tonen voor hun favoriete “merk”, namelijk hun team. Dit is waar je als management van een team graag op inspeelt, want je wil de fans aan je binden, om zo verkoop van kaarten, merchandise en sponsors te stimuleren.

CRM

Om de marketing van Max Verstappen te optimaliseren, moet er gebruik worden gemaakt van CRM-software. Dit soort software kun je vinden op https://www.lime-technologies.com/nl/. CRM-programma’s helpen met het opbouwen en beheren van de relaties met de Formule 1 en Red Bull Racing fans.

Wat maakt CRM-software zoals https://www.lime-technologies.com/nl/ dan zo onmisbaar voor de marketing van Max Verstappen? De populariteit van een sportteam zoals Red Bull Racing draait om meer dan alleen Max die een Grand Prix wint, of zelfs wereldkampioen wordt. Hoe populairder het team wordt, hoe meer sponsors hun geld willen verbinden aan het raceteam of aan de coureur. Daarmee is het succes op financieel niveau zo afhankelijk van het betrokken houden van de fans.

Gedetailleerde fan profielen

Met de CRM kan een profiel worden opgebouwd van alle fans van Red Bull Racing, door de aankoopgeschiedenis van tickets en winkels in kaart te brengen, net als dat de demografische informatie en activiteit op websites verzameld wordt. Al deze data geeft een waardevolle database die de basis vormt voor CRM-software.

Sponsors

Misschien wel het allerbelangrijkste voor een coureur en zijn team is het hebben van goede sponsors, die bereid zijn veel geld te investeren.

Sponsors in de sportwereld nemen tegenwoordig geen genoegen meer met een oppervlakkige connectie met een brand. Ze zijn op zoek naar een hoger level van integratie met fans. Een sponsor van Red Bull Racing wil meer details weten van de fans, zodat ze weten of de doelgroep bereikt wordt die past bij hun merk en imago.

mh-purity-lite