Hoe zit het met de banden?

Banden spelen een belangrijke rol in de Formule 1. Het is namelijk een onontbeerlijke schakel tussen de energie die de motor produceert en het asfalt. De banden moeten die energie zo optimaal mogelijk benutten. Momenteel is de Italiaanse bandenproducent Pirelli de hoofdrolspeler in de Formule 1.

Pirelli

De FIA hanteert bepaalde richtlijnen waarmee banden geproduceerd kunnen worden met een specifieke slijtage en grip. Omdat ieder parcours verschilt en ook de weersomstandigheden nooit hetzelfde zijn, heeft Pirelli zeven typen banden die onderling in hardheid verschillen. Ieder type heeft een andere kleur op de zijkant. De compound is het deel van de band wat over het asfalt gaat, de constructie is de zijkant van de band.

De type banden voor een droge baan:

  • Ultrasofts – paars
  • Supersoft – rood
  • Softs – geel
  • Mediums – wit
  • Superhard – oranje

Banden voor natte weersomstandigheden:

  • Harde band – blauw
  • Intermediates – groen

Een algemene stelregels is: hoe zachter de band, hoe beter de grip en de snelheid. Helaas geldt ook: hoe zachter de band, hoe sneller hij slijt op het parcours. Er moeten minimaal twee van de drie ingezette compounds gebruikt worden tijdens race. Ze beginnen met 13 setjes waarvan er drie apart gehouden worden voor de race.

mh-purity-lite