De Formule E races
In het kader van de hedendaagse technologische ontwikkelingen en de evolutie van de autosport is het niet verwonderlijk dat er een aantal jaren geleden een nieuw soort autorace is gelanceerd: het ABB Formule E Kampioenschap. De Formule E race kan beschouwd worden als het milieuvriendelijke alternatief voor de gangbare Formule 1 races. Onnodig te zeggen dat de Formule E race enkel met elektrisch aangedreven raceauto’s mag worden verreden.
Enorme bedragen
Elke raceauto dient aan bepaalde veiligheidsnormen te voldoen. Dit geldt uiteraard ook voor een elektrisch aangedreven raceauto, die op een heel andere manier uitgerust is dan de gangbare bolide. Kortom, er gaan gigantische bedragen rond in de wereld van de autosport en daarom worden er regelmatig leningen aangegaan om zowel de raceauto’s te kunnen financieren als de races te kunnen blijven organiseren, want ook dat kost enorm veel geld. Hoewel diverse sponsors een enorme financiële bijdrage leveren aan deze tak van sport, kiest menig autocoureur ervoor een zakelijke lening aan te gaan om zijn kansen in de autosport te vergroten. Eenmaal kampioen geworden is een dergelijke lening immers gauw weer terugbetaald.
Formule E kampioenen
In 2014 werd de Formule E race voor de eerste maal verreden. Deze wedstrijd vond plaats in Peking (China) en werd gewonnen door de Braziliaanse autocoureur Lucas di Grassi, die in 2010 nog deelnam aan de Formule 1 races. In elk Formule E seizoen worden er in totaal twaalf ePrix verreden, waarbij gebruik gemaakt wordt van reeds bestaande racecircuits. Het eerste Formule E seizoen werd gewonnen door de Duits-Braziliaanse autocoureur Nelson Piquet jr. Het jaar daarop werd de Zwitser Sébastien Buemi kampioen. Het Formule E seizoen van 2016-2017 werd gewonnen door Lucas di Grassi, die bij de voorgaande kampioenschappen ook al op het podium stond. Tijdens de laatste twee Formule E kampioenschappen wist de Fransman Jean-Éric Vergne de meeste punten te behalen. Ook zagen we di Grassi nogmaals op de podia verschijnen.