De evolutie van de autosport

In de loop der jaren is de autosport erg geëvolueerd maar gelukkig ook een stuk veiliger geworden. Daarbij worden tegenwoordig de meeste races op een circuit of een speciaal parcours verreden. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat er geen ongelukken meer gebeuren in de autosport, maar er wordt van alles gedaan om de veiligheid van de coureur, zijn team en de toeschouwers te verbeteren. Zo hebben de FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) en de KNAF veel reglementen die in iedere tak van autosport belangrijk zijn om een persoonlijk letsel te beperken tot een minimum. Er zijn bijvoorbeeld speciale regels voor de brandblussers, stoelgordels of de veiligheidsconstructies.

Wat doet de KNAF

De KNAF zorgt er bijvoorbeeld voor dat circa 5.000 rijders een startlicentie krijgen en medisch gekeurd worden. Ook zien ze erop toe dat een licentiehouder goed verzekerd is tegen persoonlijke ongevallen. Ook de organisator van een evenement heeft een licentie nodig en moet correct verzekerd zijn als het gaat om wettelijke aansprakelijkheid. De reglementen zijn ten behoeve van de veiligheid aangescherpt, zowel voor de coureur, de organisator en het publiek. Het accent tijdens de wedstrijden moet liggen op de sportiviteit en de veiligheid. Er wordt ook gecontroleerd door de KNAF of deze reglementen worden nagestreefd.

Wat doet de FIA

De FIA bestaat uit twee delen, namelijk de The FIA World Motor Sport Council die verantwoordelijk voor alle internationale motorsporten is voor voertuigen met vier of meer wielen. Ook de grote evenementen zoals het Formule 1 rijden is in handen van de FIA. FIA World Council for Mobility and Automobile gaat over de algemene verkeersveiligheid, milieubescherming en het testen van nieuwe automodellen op bijvoorbeeld impact bij botsingen.

mh-purity-lite