De verschillen in de autosport

De autosport leeft meer dan ooit. Niet dat deze sport ooit is weggeweest, maar in Nederland is het enthousiasme voor de autosport de laatste jaren een stuk groter geworden door de opkomst van Max Verstappen. De kans is zelfs groot dat er straks in Nederland ook weer een Formule 1 wordt gereden. In het verleden was Zandvoort ook al een circuit waar deze races werden gehouden.

De autosport bestaat niet alleen uit de Formule 1, er zijn nog meer soorten autoraces, zoals de rally’s, kartraces, stockcarraces en nog een aantal soorten. Voor iedere race is er een andere racewagen nodig. De auto’s moeten aan andere eisen voldoen dan de normale personenauto. Vaak hebben ze een krachtiger motor om hogere snelheden te behalen, of andere banden voor een betere wegligging. Het kan ook zo zijn dat de auto een speciale constructie heeft of zo is aangepast dat hij beter op het parcours ligt. Het type racewagen is afhankelijk van het type race.

Onlosmakelijk verbonden met de auto-industrie

De ‘autosport’ is eigenlijk de verzamelnaam voor alle wedstrijden die gereden worden met een voertuig met vier of meer wielen met een motor. Zijn het minder dan vier wielen maar wel gemotoriseerd, dan valt het onder de motorsport categorie. De autosport is altijd nauw verbonden geweest met de autofabrikanten. Voor hen is het een mooie marketingstrategie om hun merk en product te promoten. Vroeger bestond er zelfs een ‘Win on Sunday, sell on Monday’. Dit waren wedstrijden waar de pioniers onder de autofabrikanten deelnamen aan bepaalde autoraces. Zelfs bij de eerste Benz uit 1886 was er al sprake van een soort van autosport. Mensen gingen namelijk weddenschappen afsluiten of de eerste proefrit goed zou verlopen.

Eenzitter of sportwagen

De meeste racewagen zijn eenzitters, racewagens die vaak speciaal voor het race worden gefabriceerd. Bij de auto’s is een goede afstelling, de mogelijkheid om een hoge snelheid te halen en een goed team met een behendige en deskundige coureur vaak essentieel. De wagens uit de Formule 1, de Dragrace of de IndyCar Series zijn dergelijke eenzitters.

Dan zijn er ook nog de sportwagens. Ook dit zijn vaak raceauto’s die speciaal gebouwd zijn voor de race of gemodificeerd zijn om te racen. Deze sportwagens kunnen open of gesloten zijn, en vaak kunnen er één of twee personen in. Bij de meeste races kiest men hier toch ook voor één persoon. Het kan ook zo zijn dat de race een endurance race is. Deze race duurt dan meestal 6 uur, 12 uur, 24 uur of exact 1.000 kilometer. In een dergelijke situatie zijn er vaak wel meerdere coureurs die elkaar kunnen aflossen tijdens de race. De wielen worden bedekt door koetswerk in tegenstelling tot de formulewagens. In dit soort wedstrijden wordt er ook vaak met verschillende klassen gewerkt.

mh-purity-lite