DRS
De Formule 1 kent veel termen tijdens het racen. DRS betekent het Drag Reduction System. Dit is een technologie die in 2011 is ingevoerd om het inhalen tijdens de race te bevorderen. Het gaat hier om een beweegbare achtervleugel die gericht is op het verminderen van de zogenoemde downforce. De achtervleugel kan open of dicht worden gezet op commando van de coureur.
Een hogere snelheid
Als de achtervleugel open wordt gezet wordt de neerwaartse kracht vermindert waardoor de racewagen een topsnelheid krijgt. Door die hogere snelheid kan er beter ingehaald worden. Hij mag alleen open worden gezet als de racewagen binnen een seconde van zijn voorganger rijdt en als beide over een detectiepunt gaan. De DRS mag ook alleen in bepaalde zones gebruikt worden. De DRS werkt pas na de eerste twee rondes. Meestal zijn er twee zones.
De effectiviteit
De achtervleugel heeft een flap die 50 mm omhoog getild kan worden. Dit verandert de luchtstroom. Eerst ging de luchtstroom langs de vleugel omhoog, nu kan hij er doorheen. De weerstand wordt dus minder. Het gebruik van de DRS kan een halve seconde per ronde schelen en 10 tot 12 kilometer per uur meer snelheid opleveren. De effectiviteit van de DRS verschilt per circuit.